plan finansowy

Księga przychodów i rozchodów

Dodano 25.11.2016, Kategoria: Blog, Tagi:

Co to takiego?

Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) jest najpowszechniejszym rodzajem ewidencji stosowanym w księgowości uproszczonej. Księga zawiera rejestr wszystkich przychodów firmy. Uwzględniane są w niej również wydatki oraz zakupy związane z prowadzeniem działalności. Obowiązek prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) ciąży na spółkach cywilnych, jawnych i partnerskich oraz na osobach fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą jeśli ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro po przeliczeniu na PLN wg kursu średniego NBP z dnia 1 października roku poprzedniego.

Założenie KPiR powinno nastąpić według odpowiednich terminów. Jeżeli podatnik ma obowiązek prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów powinien ją założyć w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej. Istnieje również możliwość założenia KPiR w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego. Kolejnym terminem jakiego należy przestrzegać jest czas, w którym trzeba poinformować o założeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Jest to termin 20 dni od momentu założenia księgi.

Formy prowadzenia KPiR

Księga przychodów i rozchodów może być prowadzona w formie elektronicznej lub papierowej. W przypadku prowadzenia księgi w formie elektronicznej muszą być spełnione określone warunki. Mianowicie, podatnik musi posiadać pisemną instrukcję obsługi programu służącego do prowadzenia księgi w formie elektronicznej, musi korzystać z programu, który umożliwi bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów. Możliwe musi być również wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie ze wzorem księgi. Podatnik zobowiązuje się również do przechowywania danych na magnetycznych nośnikach do momentu wydruku.

Decydując się na prowadzenie KRiP przez profesjonalne biuro księgowe mamy pewność, iż wszystkie terminy zostaną dotrzymane. Zaoszczędzimy również sporo czasu oraz gotówki, którą musielibyśmy przeznaczyć na odpowiednie oprogramowanie do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów w formie elektronicznej.