biuro rachunkowe

Jaką odpowiedzialność ponoszą biura rachunkowe

Dodano 07.01.2019, Kategoria: Blog, Tagi:

Jednym z obowiązków podatnika jest odpowiedzialność za poprawność rozliczeń z fiskusem. Istnieją przedsiębiorcy, którzy dopełniają tego obowiązku, zatrudniając księgowe lub prowadzać samodzielnie prowadząc rozliczenia. Wielu jednak decyduje się na znacznie wygodniejsze rozwiązanie, czyli wynajęcie firmy outsourcingowej. Jednakże wielu podatników błędnie zakłada, że wynajęcie biura księgowego zwalnia ich z odpowiedzialności za błędy. Z artykułu 26 ordynacji podatkowej wprost wynika, że odpowiada za nie podatnik. W razie takiej sytuacji podatnikowi pozostaje możliwość dochodzenia odszkodowania od biura księgowego, Aby uniknąć nieprzyjemnych skutków, należy wybierać profesjonalne, zaufane biura.

Uprawnienia do wykonywania usług

Profesjonalne biuro rachunkowe to takie, które posiada uprawnienia do wykonywania usługi – prowadzenia biura wymaga posiadania certyfikatu Ministra Finansów. Natomiast, aby posługiwać się tytułem doradcy podatkowego, należy być umieszczonym liście doradców. Wybierając usługobiorcę, warto również sprawdzić czy jest ubezpieczony. Obowiązek ubezpieczania ma każde biuro rachunkowe – ustawa nakłada obowiązek ubezpieczenia, które stanowi równowartość 10 000 euro, ale jej nie ogranicza. Ważna kwestią jest także dokładne zapoznanie się z umową proponowaną przez biuro. Nieuczciwe firmy stosują zapisy, które ograniczają lub wręcz zwalniają biuro z odpowiedzialności za pomyłki.  Ponadto trzeba pamiętać, że prowadzenie książki przychodów i rozchodów jest usługą taką, jak każda inna. Zatem sposób i poziom jej wykonywania może być na bieżąco sprawdzany przez przedstawiciela firmy korzystającej z usług biura rachunkowego.

Obowiązki klienta

Trzeba jednak pamiętać, że część odpowiedzialności za prawidłową współpracę z biurem rachunkowym leży po stronie klienta. Musi on pamiętać o terminowym dostarczaniu dokumentów, dzięki temu księgowi będą mogli wprowadzać dokumenty na bieżąco, co w znacznym stopniu pozwoli uniknąć pomyłek. Warto podkreślić również, że do prawidłowego księgowania kosztów nie wystarczą jedynie faktury. Konieczne są również umowy.